2017. March 27. Feketeházy János

Sorry, this entry is only available in Hungarian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Vágsellye, 1842. máj. 16.Vágsellye, 1927. okt. 31.

mérnök, neves hídépítő. Tanulmányait a bécsi, majd a zürichi műegy.-en végezte. 1866-bam gyakornokként részt vett a wien-stadlaui Duna-híd tervezésében. A kiegyezés után hazatért s 1873-tól a MÁV igazgatóságának munkatársaként működött. 1892-ben MÁV-főmérnöki rangban nyugalomba vonult. 1922-ben szülőfalujába költözött és ott élt haláláig. Különösen a vasszerkezetek tervezése terén végzett nemzetközi viszonylatban is számottevő munkát. 1912-ig valamennyi MÁV-híd az ő tervei alapján épült. Kiemelkedő alkotásai a bp.-i Ferenc József-(ma Szabadság-)híd, a fiumei forgóhíd, a Keleti pályaudvar, az Operaház és a Fővámház (ma Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem) tetőszerkezete. Lósy-Schmidt Ede kutatásai alapján vált ismeretessé, hogy a szegedi Tisza-hídnak is ~ volt a tervezője, melynek alapján a világhírű francia Eiffel-cég építette meg. Külföldön is elterjedtek vasúti mozdonyfordító korongjai és hadászati hídszerkezetei. – Irod. Önéletrajzi feljegyzés (kézirat); Lósy-Schmidt Ede: Magyar vagy francia alkotás-e a szegedi közúti Tisza-híd? (Magy. Mérnök és Építész Egyl. Közl. 1953) Fáber Miklós: F. J. (Mélyép. Tud. Szle, 1956); Magyar műszaki alkotók (Bp., 1964).