Programs of the house

Vigadó téri hajóállomás 2. ponton (Kossuth Múzeumhajó)

  • Built:

    1913
  • Build by:

    nincs adat
  • Builder:

    nincs adat
  • Function:

    intézmény (múzeumhajó)
  • Researched:

    2017, 2013
  • Research:

    Juhász Nóra

Description

Sorry, this entry is only available in Hungarian. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Kossuth Múzeumhajó A hajó a Ganz Danubius gyárban készült Ferencz Ferdinánd Főherczeg néven. 1919-ben megváltozik a neve Rigóra, a Habsburgok trónfosztása miatt. Ekkor minden hajó, amely a Habsburgokhoz volt köthető madárnevet kapott. Az 1920-as években összeütközött egy cseh motoros hajóval és komolyan megsérült. 1930 újabb névváltáson esik át, és Leányfalura keresztelik (ebben az évben süllyedt el a korábbi Leányfalu nevű gőzös) 1938-ban fontos szerepet kap a Budapesti Eucharisztikus Világkongresszuson: a megnyitó ünnepség fő attrakciója egy esti, az oltáriszentség előtt hódoló hajókörmenet volt a Dunán: Szent István Bazilika ? Eötvös téri hajóállomás ? pesti Duna-ágon felfelé ? Margitsziget megkerülése ? budai Duna-ágon lefelé ? Eötvös téren áldás a tömegre ? dél felé a Horthy Miklós hídig ? vissza az Eötvös térre ? vissza a Bazilikába. A főhajó után következett a Leányfalu 50 harsonással az orrán és szerzetesnőkkel a fedélzetén. A parton 3000 fáklyás levente alkotott sorfalat, mögöttük tömeg kísérte a hajókat imádsággal és énekkel A Margitszigeten cserkészek sorfala, a csúcsán egy hatalmas égő máglya, az egész város díszkivilágításban izzott. A II. világháborúban is kapott szerepet, 1940-ben az MFTR 5 hajóval segíti a besszarábiai németek áttelepítését a III. Birodalomba A Leányfalu a Kilia-Zimony és a Galac-Zimony útvonalon 1602 embert telepít át, majd 1941. április 5-én katonai szolgálatra hívják a délvidéki hadműveletekhez ? április 7-én visszaküldik, mert alkalmatlan a katonai szolgálatra, 1944-ben a kivonuló német csapatok az összes magyar hajót elviszik Linzbe a személyzettel együtt végül 1946-ban az amerikaiak engedélyezik a magyar hajók hazatérését. A Leányfalu az elsők között tér vissza Budapestre 1946 decemberében 1953-ban születési helyén, az újpesti hajójavítóüzemben átépítik, hol elnyeri mai állapotát. 1955-től kerül a Mahart tulajdonába és kapja mai nevét, és lesz Kossuth hajó. 1966-tól budapesti sétahajóként üzemel, míg végül 1976-ban leselejtezik ? egy darabig lakó- és étkezőhajó Újpesten a Folyamhajózási Igazgatóságnál. 1980-ban létesül rajta az első hajózási kiállítás, négy év múlva a Közlekedési Múzeum állományba veszi, így műemlék védelmi státuszt kap. A gőzhajózás történetéről itt olvashatnak többet.

Events of the house