A ház programjai

Vigadó téri hajóállomás 2. ponton (Kossuth Múzeumhajó)

  • Építés éve:

    1913
  • Építtető:

    nincs adat
  • Építő:

    nincs adat
  • Épület funkciója:

    intézmény (múzeumhajó)
  • Kutatva:

    2017, 2013
  • Kutatás:

    Juhász Nóra

Leírás

Kossuth Múzeumhajó A hajó a Ganz Danubius gyárban készült Ferencz Ferdinánd Főherczeg néven. 1919-ben megváltozik a neve Rigóra, a Habsburgok trónfosztása miatt. Ekkor minden hajó, amely a Habsburgokhoz volt köthető madárnevet kapott. Az 1920-as években összeütközött egy cseh motoros hajóval és komolyan megsérült. 1930 újabb névváltáson esik át, és Leányfalura keresztelik (ebben az évben süllyedt el a korábbi Leányfalu nevű gőzös) 1938-ban fontos szerepet kap a Budapesti Eucharisztikus Világkongresszuson: a megnyitó ünnepség fő attrakciója egy esti, az oltáriszentség előtt hódoló hajókörmenet volt a Dunán: Szent István Bazilika ? Eötvös téri hajóállomás ? pesti Duna-ágon felfelé ? Margitsziget megkerülése ? budai Duna-ágon lefelé ? Eötvös téren áldás a tömegre ? dél felé a Horthy Miklós hídig ? vissza az Eötvös térre ? vissza a Bazilikába. A főhajó után következett a Leányfalu 50 harsonással az orrán és szerzetesnőkkel a fedélzetén. A parton 3000 fáklyás levente alkotott sorfalat, mögöttük tömeg kísérte a hajókat imádsággal és énekkel A Margitszigeten cserkészek sorfala, a csúcsán egy hatalmas égő máglya, az egész város díszkivilágításban izzott. A II. világháborúban is kapott szerepet, 1940-ben az MFTR 5 hajóval segíti a besszarábiai németek áttelepítését a III. Birodalomba A Leányfalu a Kilia-Zimony és a Galac-Zimony útvonalon 1602 embert telepít át, majd 1941. április 5-én katonai szolgálatra hívják a délvidéki hadműveletekhez ? április 7-én visszaküldik, mert alkalmatlan a katonai szolgálatra, 1944-ben a kivonuló német csapatok az összes magyar hajót elviszik Linzbe a személyzettel együtt végül 1946-ban az amerikaiak engedélyezik a magyar hajók hazatérését. A Leányfalu az elsők között tér vissza Budapestre 1946 decemberében 1953-ban születési helyén, az újpesti hajójavítóüzemben átépítik, hol elnyeri mai állapotát. 1955-től kerül a Mahart tulajdonába és kapja mai nevét, és lesz Kossuth hajó. 1966-tól budapesti sétahajóként üzemel, míg végül 1976-ban leselejtezik ? egy darabig lakó- és étkezőhajó Újpesten a Folyamhajózási Igazgatóságnál. 1980-ban létesül rajta az első hajózási kiállítás, négy év múlva a Közlekedési Múzeum állományba veszi, így műemlék védelmi státuszt kap. A gőzhajózás történetéről itt olvashatnak többet.

A ház programjai