1/1
Tartalom

    Adatok és leírás

    A 62. számú postahivatal, eredeti nevén: „Budapest nyug. pályaudvar magy. kir. pósta és táviroda” épülete 1910-ben készült el Goszleth Béla MÁV mérnök tervei alapján. A háromszintes épület a Teréz körút és a Podmaniczky utca találkozásában helyezkedik el L-alakban. Az először két, majd 1915-ben háromemeletesre bővített épület egyik érdekessége, hogy a középfőfal nélküli szárnyban 9 és 15 méteres fesztávolságú áthidalók között 5 m-re lévő gerendák hordják a mennyezetet, ami által nagy termeket lehetett kialakítani. 2004-ig a vasúti sínek is egészen az épületig futottak, hiszen a Budapest 62-es posta indította az ország egy részébe a mozgópostavonatokat.

    A terület eredetileg a Nyugati pályaudvar részét képezte. Két darab különálló lépcsőházon keresztül lehetett megközelíteni a helyiségeket és a különböző szinteket. A Podmaniczky utca felől az alagsorba külön rámpás lejárat is vezet, mely alkalmas az ide érkező járművek lejutásához. Ezen a szinten találhatóak a különböző raktárak, a mozgóposta hivatali része, a szénraktár és a kazánház. A földszinten kaptak helyet a posta főbb funkciói. Többek között: kocsiposta, felügyelőszoba, kocsiposta-átvétel, levélátvétel és itt történt a rovatolás. A belső udvaron a fedetten kialakított peronokhoz érkeztek meg a vasúti kocsik, amelyek a postai küldeményeket szállították. Az első emeleten a levélfeladás, a betűző, a levél speditió (levélszétosztó hivatal), az osztályvezető irodája és a portás egyszobás lakása található. A második emeleten az irodák kaptak helyett: főnöki szoba, segédhivatal, referensek, utazó szolgák, utazó tisztviselők, hivatali vezető, pénztár, számvevőség. A harmadik emeleten a Teréz körút és a Podmaniczky utca sarkán főnöki lakást alakítottak ki, mellette okmánytár. résszel és a Podmaniczky utca felőli lépcsőházból nyitottak még egy kétszobás lakás.

    Az épület Podmaniczky utca felé eredetileg beépítetlen tetőtérrel rendelkezett, amit 1915-ben bővíttetek. Az épületet 2013-ban felújították. A budapesti pályaudvarokról, többek között a Nyugati pályaudvaról is indítottak vasúti postakocsikat. Ezek a vasúti kocsik együttesen alkottak mozgópostát. A vasúti kocsik különböző postai hivatalokat láttak el. A főbb állomásokról elindulva, az ott már előre szortírozott leveleket szállították tovább. Az út során felszedett postai küldeményeket már a kocsikban elkezdték szortírozni és annak megfelelően, hogy milyen cím állt a csomagon vagy tovább vitték a következő állomás felé vagy abban az esetben, ha történetesen a címzett város a menet iránynak nem megfelelően helyezkedett el, úgy a küldeményt átadták egy szembejövő vasúti kocsinak.

    Tudsz valamit erről a házról? Oszd meg velünk a budapest100@kek.org.hu email címen!

    Házak a közelben