![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid1_GombaiG-1024x680.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid2_GombaiG-1024x680.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid2_GombaiG_1x1-1024x1024.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid2_GombaiG_fokep1.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid3_GombaiG-1024x680.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid3_GombaiG_1x1-1024x1024.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid4_GombaiG-1024x680.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid4_GombaiG_1x1-1024x1024.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid5_GombaiG-1024x680.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid6_GombaiG-1024x680.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid7_GombaiG-1024x680.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid7_GombaiG_1x1-1024x1024.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid8_GombaiG-1024x680.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid9_GombaiG-1024x680.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid10_GombaiG-1024x680.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid11_GombaiG-1024x680.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid11_GombaiG_1x1-1024x1024.jpg)
![](https://budapest100.hu/wp-content/uploads/2017/01/lanchid12_GombaiG-1024x680.jpg)
Széchenyi Lánchíd híd
Adatok és leírás
A Lánchíd a Buda és Pest közötti állandó összeköttetést biztosító legrégibb híd, s egyben a főváros egyik jelképe. Építését gróf Széchenyi István kezdeményezte, aki 1832-ben megalapította a Hídegyletet. Az építkezés anyagi hátterét a bécsi bankár, Sina György báró, a Lánchíd Részvénytársaság megalapítója teremtette meg. A híd tervezője az angol William Tierney Clark volt. A hídépítést 1836-ban törvény rendelte el, de a munkálatok csak 1839-ben kezdődhettek meg. A kivitelezést egy skót mérnök, Adam Clark irányította. A pesti hídfő alapgödre 1842-re készült el, ekkor tartották meg az alapkőletételi ünnepséget. Az első láncelemek 1848 tavaszán kerültek helyükre, a szabadságharc azonban lelassította az építkezést. Bár még nem adták át, 1849-ben az osztrák hadsereg már használta a hidat a Dunán való átkelésre, majd a honvédseregek közeledtével többször is megkísérelték felrobbantani. Buda ostroma során a híd kisebb sérüléseket szenvedett, ennek ellenére 1849 novemberében hivatalosan is megindulhatott rajta a forgalom.
Tudsz valamit erről a házról? Oszd meg velünk a budapest100@kek.org.hu email címen!